Adwokat z urzędu

 

Jeśli jesteś w danym momencie w ciężkiej sytuacji materialnej i nie stać Cię na adwokata a przed Tobą sprawa w sądzie możesz ubiegać się o przyznanie adwokata z urzędu, by się starać o przyznanie tego typu urzędnika należy wcześniej złożyć stosowne pismo oraz dołączyć do niego oświadczenie, w którym dokładnie przedstawimy sytuację, w której się znajdujemy (dochody, ilość osób na utrzymaniu itp.). Wniosek ten należy złożyć w sekretariacie sądu, gdzie dodatkowo zostaniemy poproszeni o wypełnienie formularza. Na podstawie złożonego formularza i pisma sąd orzeknie czy naprawdę zaistniała sytuacja nie pozwala na wynajęcie adwokata. Sąd w tym przypadku może zwolnić taką osobę całkowicie bądź też jedynie częściowo z opłat związanych z rozprawą. Od decyzji sądu można się odwołać składając bezpłatne zażalenie. W przypadku przyznania adwokata z urzędu, o wybór osoby która będzie nas reprezentować w sądzie należy się zgłosić do okręgowej izby adwokackiej lub do izby radców prawnych. Na ogół prawnicy przydzieleni z urzędu postrzegani są jako gorsi, w momencie kiedy nie będziemy zadowoleni z pracy przydzielonego prawnika, bo np. nie będzie się sumiennie wywiązywał ze swoich obowiązków mamy możliwość złożyć wniosek o przydzielenie nowego adwokata. W momencie złożenia wniosku z fałszywymi danymi (zaniżone dochody) czekają nas niemiłe konsekwencje. Sąd na ogół w takich przypadkach nakłada grzywę w wysokości nawet do tysiąca złotych.